Facebook heeft 254 miljoen gebruikers die het sociale netwerk minstens één keer per maand uitsluitend checken via hun mobiele telefoon.

Daarnaast zijn er wereldwijd nog 620 miljoen miljoen Facebook-leden die maandelijks inloggen op Facebook op hun smartphone. Daarmee is 73 procent van de maandelijks actieve Facebookers een mobiele gebruiker.

Dat blijkt uit de cijfers over het derde kwartaal die de socialenetwerksite woensdag naar buiten bracht. Facebook is meer dan ooit een mobiel bedrijf, en dat komt duidelijk naar voren uit de onderstaande grafiek.

Facebook is begonnen als sociaal netwerk op desktops en laptops, maar zag zich het afgelopen jaar genoodzaakt om het verdienmodel om te gooien door de opkomst van smartphones en tablets.

Een jaar geleden had het bedrijf nauwelijks nog mobiele inkomsten. Dat baarde investeerders zorgen, omdat mensen steeds meer uren doorbrengen op smartphones en tablets.

In een jaar tijd stortte Facebook zich op het ontwikkelen van nieuwe technieken om reclames op smartphones te krijgen. In juli, augustus en september vorig jaar zag het de mobiele omzet stijgen tot 14 procent van de totale inkomsten. In de kwartalen erna nam dat percentage toe tot 23, 30, 41 en nu 49 procent.

Door de groei op mobiel steeg de omzet van Facebook met bijna 60 procent tot 2,02 miljard dollar, omgerekend 1,47 miljard euro. Dat is de hoogste opbrengst die Facebook ooit behaalde in een kwartaal.

De socialenetwerksite deed het daarmee een stuk beter dan analisten hadden verwacht. Volgers van het concern rekenden op een omzet van 1,9 miljard dollar. Het aandeel ging in de handel nabeurs met 10 procent omhoog.

De nettowinst in juli, augustus en september kwam uit op 425 miljoen dollar, aanzienlijk beter dan de 59 miljoen dollar verlies van een jaar eerder.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl